и утвърдена със заповед № 1-1/ 15.09.2016 г на директора на училището
I.Анализ на състоянието на училището и на външната среда.
1.Ученици
Основно училище “Иван Вазов” е учебно заведение с 95- годишна история. То е разположено на територията на квартал ,,Злати дол”в гр. Симеоновград, съхранило е добрите традиции на българското образование през годините, осъществявало е необходимите и разумни промени и е затвърдило мястото си на авторитетно учебно заведение в общината.
В съвременното българско общество нараства ролята на образованието и изискванията към образователния продукт. В същото време нараства относителния дял на неграмотността, увеличава се броят на учениците, които отпадат от училище. Налице е спад на качеството на образованието. Сред част от младото поколение се наблюдава понижаване на значението на образованието като обществена ценност.
Реалната среда, в която работи ОУ ” Иван Вазов” – Симеоновград включва:
• сериозен демографски проблем – силна конкуренция между трите училища в общината;
• увеличаване броя на учениците от малцинствен етнос, които в голяма степен са деца в риск и от семейства с безработни родители;
• част от учениците живеят в социално слаби семейства, за които образованието не е ценност;
СИЛНИ СТРАНИ
|
СЛАБИ СТРАНИ
|
1.Прилагане на интерактивни методи в процеса на обучение;
2.Повишаване педагогическата квалификация;
3.Отчитане индивидуалните особености на учениците;
4.Постоянен контакт с родителите;
5.Включване на много игри, състезания и презентации в уроците;
6.Групова работа;
7.Самостоятелно достигане до новите знания и четене с разбиране;
8.Добро планиране на работата;
9.Интегриране на децата от други етноси;
10.Работа с допълнителна литература;
11.Работа в екип с колеги
12.Работа по проекти;
13.Включване на учениците в различни мероприятия;
|
1.Предозиране с информация;
2.Нетрайно усвояване на знанията;
3.Недостатъчна работа с учениците с по-големи възможности
4.Недостатъчна комуникация с родителите;
5.Малко на брой изяви;
6.Включване на едни и същи ученици в извънкласните мероприятия;
7.Недобро разпределяне на времето за работа с изоставащи и с напреднали ученици;
8.Недостатъчно стимулиране към по-високи резултати в ОВП;
9.Ранни бракове при ученици от малцинствените групи
10.Отпадане от училище по социални причини
11.Допускане на неизвинени отсъствия
12.Недостатъчна публичност
|
2. Кадрови ресурс
Педагогически персонал
Педагогическият персонал е общо 16, от които 13 жени и 3 мъже.
- учители начален етап – 4
- учители прогимназиален етап – 6
- възпитатели – 5
- непедагогически персонал – 7
- Учители с ПКС – 3
- В училището няма педагогически съветник /психолог
Изградени са квалификационни структури: 3 методически обединения: природоматематическо, , хуманитарно, МО на началните учители,. Всички МО работят по планове, включващи различни форми на самообразование, открити уроци, семинари.
На всички семинари и методически сбирки, организирани от старшите експерти на РУО – гр. Хасково, има участници от нашето училище. Така в определена степен учителите повишават педагогическата си компетентност и въвеждат новости в учебния процес.
Незаети щатове - няма
3.Помощен персонал
В училище има Завеждащ АТС, който изпълнява функциите на домакин, три чистачки, огняр и охрана, който изпълнява дейности като работник по поддръжката.
4. ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛЕН ПРОЦЕС
СИЛНИ СТРАНИ
|
СЛАБИ СТРАНИ
|
1.Училищният учебен план е разработен на основата на типовете учебни планове на МОМН. Приема се на заседание на ПС и се утвърждава.
2. През учебната 2015/2016 г. има останали на поправителен изпит. (При констатиране на пропуски на ученика учителите уведомяват родителите (писмено), като ги информират за графика си за консултации и индивидуална работа с изоставащите. Пропуските се попълват своевременно. Тази практика продължава).
През учебната 2009/2010 г. и 2010/2011 няма останали на поправителен изпит.
3. Добри резултати на училищните кръгове на олимпиадите по предмети Добри постижения на училищния футболен отбор и отбора по гражданска защита.
Масово участие в традиционния спортен празник на училището (за всички участници има награди, осигурени от нашите спонсори).
Патронен празник на училището се отбелязва с тържествен концерт . Среден годишен успех на училището през последните години бележи понижение
5. Реализация на учениците след VII клас е добра- за учебната 2015/16 са приети 6 ученика
|
1.Неизвинените отсъствия бележат тенденция към увеличаване броя.
Причини:
1)променящата се ценностна система на учениците, за съжаление в отрицателен план;
2)недостатъчни индивидуално-възпитателна работа с учениците допуснали неизвинени отсъствия и взаимодействие с родителите им;
2.Прояви на апатия, безразличие, агресия.
Причини:
1)Не се използва разнообразието от съвременни форми за работа с деца, насочени към тяхното хуманизиране;
2) Противодействието на някои родители.
|
5. ВЪНШНИ ФАКТОРИ
СИЛНИ СТРАНИ
|
СЛАБИ СТРАНИ
|
1.Повечето деца от училището живеят с родителите си, няколко с единия от родителите, единици с бабите и дядовците си. Повечето от децата живеят в добри условия в домовете си, възпитават се в духовни и морални ценности.
2.В началните класове – по-голяма посещаемост на учитело-родителски събрания, съпричастност към проблемите на детето.
3. Индивидуални разговори с родителите при нужда и по тяхно желание, “утринни”, “обедни” и “вечерни” срещи.
4.Преди налагане на наказание винаги се уведомява родителя и отдел “Закрила на детето” към Общинска дирекция “Социално подпомагане”, съгласно изискванията на чл. 139 ал. 3 от ППЗНП.
5.Работим в тясно сътрудничество със служители от отдела “Закрила на детето” към Общинска дирекция “Социално подпомагане”..
6.Оптимално педагогическо въздействие осъществяваме с Общинската комисия по превенция на противообществени прояви на малолетни и непълнолетни и инспектора от Детска Педагогическа стая.
7.Училищното настоятелство, подкрепя училищното ръководство и учителската колегия в училище в действията им за по-ефективна работа с децата.
|
1.Слаба или липсва заинтересованост на немалко родители (предимно на деца от ромски произход) от проблемите на възпитанието на децата.
2.След V-VI клас все по-малко родители посещават училището за да присъстват на учитело-родителски срещи или да получат информация за това как се учи и как се държи в училище детето им. Налага се понякога ние да ги каним с писма “на ръка”, (служител от училището връчва лично на родителя уведомително писмо).
|
6. УЧЕБНО-ТЕХНИЧЕСКА И МАТЕРИАЛНА БАЗА
СИЛНИ СТРАНИ
|
СЛАБИ СТРАНИ
|
1. Училищната сграда е в добро състояние след извършване на ежегоден ремонт през лятото : смяна на дограмата ,боядисване на класни стаи, изграждане на част от училищната ограда, оборудване на три учебен компютърни кабинети.
3.В училището има: електронна дъска, мултимедия за презентиране на уроци
4. Задължителната документация е приведена в ред съгласно Наредба 4 от 2003 г.
5.Училището разполага с достатъчен брой касетофони – някои от тях дарения.
|
1. Небрежно отношение към материалната база, нерядко умишлено причиняване на вреди от учениците. След доказване на извършителите щетите невинаги се покриват от тях.
2. Липсва стая за свободни занимания и отдих на децата от ДЦО .
3.Недостатъчно оборудване на кабинети.
|
II.МИСИЯ :
В центъра на грижите е детето-ученика. Мисията на образованието в училището е учениците да получат пълноценни знания, да се изградят като свободни и морални личности, да развиват творческите си заложби и физическо здраве:
1. Поддържане на високо качество и ефективност на цялостния образователен процес в съответствие с изискванията на ЗПУО , както и всички поднормативни актове, за да отговорим на предизвикателствата на времето, в което живеем.
2. Осигуряване на всеки ученик високо ниво на грамотност, получаване на солидни знания при изучаване на информационните технологии и тяхното практическо приложение в целия образователен процес.
3. Изграждане на взаимоотношения на толерантност и разбирателство, изграждане на необходимите социални умения на младите хора за общуване и правилно поведение в обществото.
4. Развитие и поддържане на физическата дееспособност и подготовка за активен и здравословен начин на живот.
III.Визия
Основно училище „Иван Вазов“ ще запази своя облик и традиции. 1.То ще се развива като училище с два етапа на основна образователна степен
- Начален етап 1-4 клас
- Прогимназиален етап 5-7 клас
2. Постигането на качествен образователен процес ще бъде реализирано с помощта на висококвалифицирани педагози, които имат съвременно мислене и могат успешно да приложат стандартите на новия ЗПУО.
3. С автономията която ни позволява новия ЗПУО, ние ще разработим съвременни програми за избираеми и факултативни форми за придобиване на компетентности в съответствие с потребностите и интересите на учениците.
4. Ще приложим различни форми на обучение , заложени в новия ЗПУО с цел да отговорим на потребностите и да дадем достъп до образование, както и предотвратим преждевременното отпадане и ранното напускане на училище.
5.Ще продължим да изграждаме и модернизираме учебната и спортна база за постигане на заложените в нашата мисия приоритети.
6. Ще продължим да осъществяваме целодневна организация на учебния процес като инструмент за превенция на отпадането от училище, за осигуряване на специализирана помощ при подготовката, за развитие на таланта и удовлетворяване на потребностите и интересите.
7. Ще разработим и ще се ръководим от Етичен кодекс на училищната общност, в създаването на който участват ПС, Обществения съвет и ученическото самоуправление.
8.Да изградим конкурентна образователна и възпитателна среда, която да насърчава и подкрепя всяка отделна личност в нейния стремеж към творческо и личностно развитие.
IV.ПРИОРИТЕТИ:
Основни принципи на стратегията.
Отговорност Педагогическата колегия, административният и обслужващият персонал носят отговорност за постигане на трайни ефекти с дългосрочно въздействие.
Гъвкавост Образователно-възпитателната дейност е ориентирана към
удовлетворяване потребностите на личността, предоставяйки
възможности за свободен избор и изява.
Единство в многообразието
Обучението и възпитанието на децата и младите хора се
осъществява в рамките на единна културно-образователна среда,
която създава гаранции за защита и развитие на отделните
традиции в общо културно-езиково пространство.
Новаторство Административното ръководство и педагогическата колегия демонстрират воля и амбиции за възприемане и прилагане на нови подходи и философии за постигане на по-добри резултати.
Автономност и отчетност
Училището ползва автономия да провежда собствена политика, отговаряща на ДОИ. Всички, ангажирани в него, отговарят и се
отчитат за своите действия с цел осигуряване на ефикасност,
ефективност и резултатност на политиките.
Ефективност Динамично управление, реализация и обвързване на ресурсите с конкретни резултати, оценка на миналия опит и бъдещото въздействие.
Законосъобразност
Всички цели, приоритети, мерки и конкретни действия съответстват на Конституцията на Република България, на законите и другите нормативни актове.
V .ГЕНЕРАЛНА СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ:
Постигане на максимално добри условия за обучение, възпитание, труд и реализация на подрастващите в демократичното общество. Предоставяне на образователен продукт, отговарящ на европейските критерии и изисквания за качество. Всички участници в образователно-възпитателния процес да се чувстват еднакво отговорни, ангажирани и значими субекти.
VI.СПЕЦИФИЧНИ СТРАТЕГИЧЕСКИ ЦЕЛИ :
А. Децата са различни. Те имат различни интереси, потребности и възможности, живеят в различна социална среда.
1. Максимално обхващане на децата, подлежащи на задължително
обучение.
2. Осигуряване на целодневна организация в начален етап на образование.
3. Интегрирано обучение на деца със специални образователни
потребности и/или хронични заболявания.
4. Развитие на традициите за творчески дейности в училище чрез работа в извънкласни форми.
5. Привличане на учениците за участие в конкурси, поощряващи
творческата им дейност.
6. Оптимизиране и обогатяване формите за организиран отдих и туризъм.
7. Да се мотивират децата да разпознаят училището като притегателен
център чрез осмисляне и ангажиране на свободното им време.
Б. Животът на детето е безценен. Грижата за живота и здравето на детето са първостепенна задача за всички.
1. Да се осигури надеждна охрана и строг пропускателен режим.
2. Да се осигури безопасност на учениците при движението им по улиците, както и осветление на района около училище.
3. Да се осигури здравословна жизнена среда в училище, в това число
дезинфекция, почистване на сградата, озеленяване.
4. Да се усъвършенства превенцията на насилието и противообществените прояви на учениците, недопускането на цигари, алкохол и дрога в училище.
5. В часа на класа да се обсъждат теми от здравното образование.
В. Качествена грижа за децата може да се получава само от висококвалифицирани кадри.
1. Създаване на действаща система за непрекъсната квалификация на
педагогическия персонал — както по отношение на знанията и уменията на
учителите в конкретната област, така и като обща педагогическа компетентност.
2. Формиране на нагласа у учителя като педагогически консултант.
3. Качествено чуждоезиково и компютърно обучение във всички образователни степени.
Г. Материалната база - важен фактор в образователно-възпитателния процес.
1. Създаване на условия за нормална трудова дейност на учители и ученици.
2. Осъвременяване на материалната база, набавяне на помощни и нагледнисредства.
3. Оборудване на компютърните зали, както и зала за чуждоезиково обучение.
4. Подкрепа за развитието на училищния библиотечен фонд.
Д. Децата - обща грижа.
1. Постигане на единодействие между училище и семейство.
2. Ефективно работещо училищно настоятелство.
3. Подкрепа на организации, осъществяващи програми, свързани с деца в неравностойно социално положение.
VII. ФИНАНСИРАНЕ
- Чрез средства на бюджета на училището.
-Чрез средства от училищното настоятелство, благотворителни базари на ученици
-Чрез кандидатстване по проекти
- Чрез дарения и наем на училищния павилион
СИЛНИ СТРАНИ
|
СЛАБИ СТРАНИ
|
Училището е на делегиран бюджет и това ни кара да се съобразяваме с направените разходи
|
Включване в капиталова програма за изграждане на физкултурен салон и санитарни възли на голямата училищна сграда
|
VIII. ПЛАНИРАНЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИ, ПРОИЗТИЧАЩИ ОТ ПРИОРИТЕТИТЕ НА УЧИЛИЩЕТО.
Приоритетно направление
1. Повишаване качеството и ефективността на училищното образование и възпитание
ЦЕЛИ:
1.Осигуряване на качествено и ефективно образование .
2.Осигуряване на по-голяма практическа приложимост на обучението и ориентирането му към конкретни резултати.
3.Успешно участие във външното и доразвиване и усъвършенстване на системата за вътрешно оценяване.
4. Развитие на компютърните умения на училищната общност.
5.По-широко навлизане на нови методи на преподаване и обучение (интерактивност, проектна работа ).
ДЕЙСТВИЯ:
1.Създаване на условия за изяви на учениците и конкретизиране на работата с ученици със специфични образователни потребности, ученици, срещащи затруднения в усвояването на учебния материал.
2,Диференциация на обучението по посока на желания и възможности на обучението по следните основни направления - музика, изобразително изкуство, математика, български език и литература, биология, чужди езици, информационни технологии и спорт.
3,Повишаване качеството и ефективността на въздействие върху подрастващите.
4.Реализиране на гражданско и здравно образование, изграждане на навици за здравословен начин на живот в детска възраст и по време на ранното полово съзряване
5. Приемане на учебен план с атрактивни профили и обучение в ЗИП за задържане на учениците, обучаващи се в училището и привличане на такива от други училища.
6.Реализиране на системна и целенасочена рекламна стратегия за привличане и задържане на ученици.
7.Реализация на дейности за повишаване на резултатите от външното оценяване;
8. Подготовка на учениците за продължаване на образованието Професионално ориентиране на учениците, завършващи основно образование, съобразно техните интереси и възможности.
9.Привеждане дисциплината на учениците в съответствие с новите обществени реалности.
10.Засилване взаимодействието с родителите участници избрани за членове на училищното настоятелство.
11.Използване и създаване на фонд от създадени видеоматериали (вкл. специализирани видеолекциии) и интерактивни уроци.
12.Повишаване насоциалните умения на учениците чрез
подпомагане на физическото, социалното и личностното им развитие.
13.Реализиране превенция на насилието и агресията сред учениците и утвърждаване на позитивни модели на поведение.
14.Засилване на възпитателната работа с учениците с оглед пълноценно личностно развитие.
15.Разширяване и стимулиране на формите за обучение и възпитание в дух на демократично гражданство и патриотизъм, здравно и екологично възпитание, потребителска култура, физическа активност и спорт.
2.Утвърждаване на училището като научно, културно и спортно средище.
ЦЕЛИ:
1. Развиване на системата за извънкласни и извънучилищни дейности, които спомагат за по-добрата организация на свободното време и са насочени към развитие на творческия потенциал на учениците.
2. Масово навлизане на ИКТ в обучението с оглед подготовката на учениците за работа и живот в информационното общество
3. Реализиране на ефективна рекламна кампания за постиженията на училището
4. Поддържане на интернет страница на училището с възможности за поставяне на въпроси, даване на мнения и предложения, публикуване на вътрешно-училищни нормативни документи, бланки, съобщения, постижения на учители и ученици, предстоящо в училището, галерия със снимки.
ДЕЙСТВИЯ:
1.Приемане и изпълнение на ежегодна програма за извънкласни и извънучилищни дейности, които спомагат за по-добрата организация на свободното време и са насочени към развитие на творческия потенциал на учениците.
2.Организиране, поощряване и своевременно информиране за участие в детски и младежки конкурси от регионален, национален и международен характер.
3.Участие на училищни формации и индивидуални участници в различни изяви.
4.Съвместна работа с НПО, които включват в дейността си работа с подрастващи.
5.Приемане и изпълнение на ежегодна програма за организиране на ученическия отдих и извънкласни дейност
6.Предоставяне на свободен достъп на училищната база за провеждане на различни видове дейност.
7.Организиране на спортни състезания по различни видове спорт, домакин на които е училището.
8.Участие в културните празници на районно и градско ниво.
9.Разработване на училищни проекти за подпомагане на физическото възпитание и спорта.
10.Изпълнение на дейностите по Националния календар за извънучилищни дейности и Националния спортен календар на МОН.
3.Осигуряване на широк спектър от извънкласни форми за свободното време на учениците и създаване на условия за тяхната публична изява, инициатива и творчество.
ЦЕЛИ
1.Създаване на условия за активна извънкласна дейност с учениците
2.Привличане и мотивиране на учениците за участие в извънкласни дейности
3.Развиване и усъвършенстване работата на клубове по интереси.
ДЕЙСТВИЯ
1.Развиване дейността на клубовете по интереси. Специално внимание към заниманията със спорт и изкуства.
2.Осъществяване оптимално ниво на вътрешна мотивация у учениците чрез съдържателна учебно-възпитателна работа, свързана с училищни и извънучилищни мероприятия и дейности:
- състезания, екскурзии с учебно-възпитателна цел, участие в олимпиади, изложби, спортни форуми;
- отбелязване на тържествени събития и ритуали от националния и религиозния календар;
- подчертаване на националната и училищна символика – знаме, химн, униформа;
- творческа “продукция” на определени клубове по интереси;- участие в обявени регионални и национални конкурси и състезания.
3.Осъществяване на извънкласни и извънучилищни дейности, които спомагат за по-добрата организация на свободното време и са насочени към развитие на творческия потенциал на учениците.
4.Информиране и стимулиране на учениците да участват в конкурси, състезания, олимпиади
5.Осигуряване на възможности за развитие на интересите и способностите на учениците чрез обучение извън задължителното учебно време и ангажиране на свободното им време.
4.Подобрения във външната и вътрешна среда на училището
ЦЕЛИ
1.Създаване на условия за активна образователно - възпитателна дейност с учениците.
2.Подобряване състоянието на външната и вътрешната среда.
3.Естетизация на околната среда.
ДЕЙСТВИЯ
А. Подобрения във външната среда:
1.Подобряване състоянието на външната среда. Планиране, реализация, поддръжка.
2.Построяване на физкултурен салон.
3.Оформяне на училищния двор.
4.Подобряване на условията за ученически спорт и нормалното провеждане на учебните часове по физическо възпитание и спорт.
5.Поддръжка на оградата.
6.Поддръжка на местата за почивка.
Б. Подобрения във вътрешната среда:
1.Дългосрочно планиране на дейности за подобряване на средата, в която се работи – кабинет, класна стая, коридори, фойаета, суха и топла връзки.
2.Промяна облика на кабинетите и класните стаи в училището. Всеки учител с помощта на училищното ръководство, реализира дейности за подобряване на интериора на работната среда.
3.Поддържане постигнатото високо ниво на технологично развитие. Стремежът е – изпреварвашо предоставяне на учителите на най-модерна и достъпна техника за осъществяване на интерактивно обучение.
5.Участие в национални проекти и програми
ЦЕЛИ
1.Участие на училищната общност във всички проекти и национални програми обявени от МОМН и покриващи наши потребности.
2.Развитие на конкурентно-способността на училището.
ДЕЙСТВИЯ
Участие в национаните програми:
1.„Квалификация",чрез която осъществяваме конкретни действия за подготовка на системата за въвеждане на новата структура на средното образование.
2.„Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в училище", чиито цели са свързани с бързото и навременно въвеждане на съвременните технологии в образователния процес.
3.„Енергоефективно саниране на училищни сгради
4.„Модернизация на материалната база в училище",
5.„Училището - територия на учениците"
6.„Диференцирано заплащане"
7.„С грижа за всеки ученик"
8. „Закрила на деца с изявени дарби"
ЗАКЛЮЧЕНИЕ :
Тази стратегия съдържа в резюме намеренията на педагогическия колектив на училището за развитие и усъвършенстване на образованието през следващите 4 години. При определяне на приоритетите, включени в тази стратегия, сме се ръководили от разбирането, че развитието на образователната система има за основна цел формирането на свободна и творческа личност, чиято социална функция е интегриране в обществото и участие в неговото обновяване и промяна.
Основните цели на образователната ни система са определени въз основа на разбирането, че училището подготвя младото поколение за пълноценен живот и дейност в демократичното общество.
Директор:Св.Атанасова